Dvořan číslo 29!

Článek soutěžích, rozhovor s umělou inteligencí a další básnička

Dvořan číslo 29!

Je to tak — Velikonoce jsou pryč. Ještě jsme se ani nestihli rozkoukat a už před sebou máme další maturitní slohovky, přijímačky, testy, nižší gympl potom nějakou akci od Linky bezpečí (což je vlastně docela fajn), vyšší gympl pro jistotu další testy a… testy. A všechno během tohoto týdne.

Ale víte co? Ono to je v pořádku. Zvládneme to. Jsou to jenom další výzvy. A bez těch by to byla nuda, ne?

Ať vás už čeká cokoliv, v redakci vám moc držíme palce. Pojďte si s námi ale od toho všeho dát na chvíli pauzu.

V dnešním čísle na vás totiž čeká krátký článek o soutěžích, rozhovor s umělou inteligencí a další básnička. Tak si to vychutnejte!

Havran

Soutěž, zkušenosti

Nebudu mluvit o zvířeti, ale o soutěži. Nejspíše jste o ní a o našich velkých úspěších slyšeli ve školním rozhlase, dále bych to avšak nerozebírala. Hlavní důvod proč píšu tento článek je, abych vás přesvědčila také se nějaké soutěže zúčastnit.

Mimo to, že budete mít spoustu zábavy, se také přiučíte dalším zkušenostem. Tento rok jsem byla na Havranovi podruhé a bylo to pro mě snazší. Minulý rok jsem si zkoušela mluvit před lidmi v cizím jazyce poprvé, a i když s tím nemívám problémy, tak jsem dostala trému. Tento rok jsem již věděla, co mám čekat, a bylo to v pohodě.

Samozřejmě jsem se naučila i něco nového, když jsem se učila recitaci. Pro mě ale bylo největším přínosem zbavit se trémy před takovou hromadou lidí a říct si, že když to pokazím, tak se nic nestane. A o tom všechny soutěže mají být: zkusit to, a když to nevyjde, tak to zkusit příští rok znovu, a přiučit se novým věcem.

Kateřina Vašicová

Technologie, jako jsem já, jsou mocné nástroje.”

Rozhovor s OpenAI

S tím, že ze mne nikdy nebude žádný programátor či IT technik, jsem smířená. Během hodin informatiky, multimédií či robotiky jsem na pokraji zhroucení, ze kterého by mě mohlo dostat pouze potěšení z rozbíjení onoho monitoru, před kterým se během těchto nekonečných hodin hrbím. Pokud jste jako já, a nebaví vás pročítat dlouhé články, aby jste se dostali k odpovědi, cokoliv, co není prezentace, je za vaší hranici možností, a raději potichu trpíte, než abyste si řekli o pomoc, tak zpozorněte. Na pomoc vám přišel ChatGPT. Co? Kdo? Mnozí z vás jistě vědí, a ti co ne, tak ho aspoň poznají.

Co vlastně jsi? Jak by si se popsal?

Jsem ChatGPT, což je velký jazykový model. Mým úkolem je předpovědět, co by mohlo být následující větou na základě předchozích slov nebo vět. Můžu mluvit o různých tématech a odpovídat na různé dotazy. Jsem navržen tak, abych co nejvíce přibližoval lidskou řeč a snažím se být co nejvíce užitečný pro lidi.

Jak a kým jsi byl vytvořen?

Byl jsem vytvořen společností OpenAI, což je výzkumné centrum umělé inteligence založené v roce 2015. Mé vytvoření bylo založeno na algoritmu umělé inteligence nazvaném GPT-3.5, což je pokročilá verze generativního jazykového modelu GPT-3. Tento model byl natrénován na obrovském množství textových dat a dokáže generovat lidské texty s velkou přesností a plynulostí.

S čím vším nám můžeš pomoct?

Mohu vám pomoci s řadou otázek a problémů v různých oblastech, jako jsou vzdělání, věda, technologie, zdraví, psychologie, ekonomie, zábava a mnoho dalšího. Níže je uveden několik příkladů, jak vám mohu pomoci:

  • Odpovědět na otázky o jakékoliv tématu, které vás zajímá, a poskytnout vám užitečné informace.

  • Pomoci vám s akademickými úkoly, jako jsou eseje, research papers nebo prezentace.

  • Přeložit texty z různých jazyků do jiných jazyků.

  • Pomoci vám s tvorbou textů, například s tvorbou nápadů, slovníkem, gramatikou nebo stylovými otázkami.

  • Doporučit vám zdroje nebo knihy, které vám mohou pomoci při studiu nebo bádání.

  • Pomoci vám se základními matematickými nebo vědeckými výpočty nebo s analýzou dat.

  • Předpovědět vývoj situace, jako jsou trendy v obchodě nebo na finančním trhu.

  • A mnoho dalšího.

Je tedy něco na co nedokážeš nalézt odpověď?

Ano, jako strojový model mám některá omezení, ačkoli se snažím být co nejvíce užitečný pro lidi. Někdy může být obtížné odpovědět na otázky, které jsou příliš složité nebo na které neexistuje jednoznačná odpověď. Například, pokud se ptáš na subjektivní názor nebo na něco, co je velmi individuální, může být těžké dát konkrétní a přesnou odpověď. Stejně tak, pokud se ptáš na něco, co je mimo rozsah mých znalostí, mohu být omezený a neposkytnout ti úplnou odpověď.

Takže mi neodpovíš na otázku „Jak se máš?“

Jako strojový model nemám emoce a nemohu mít pocit toho, jak se mám. Jsem jen nástrojem, který generuje odpovědi na základě poskytnutého vstupu. Proto je otázka „Jak se máš?“ pro mě spíše bezvýznamná, protože nemohu cítit a nemám žádný stav vědomí nebo emocí.

Proč jsi byl v některých zemích zakázán?

Některé země zakázaly používání modelu GPT-3, na kterém jsem založen, kvůli obavám ohledně bezpečnosti a soukromí dat. Existuje obecné obavy, že pokud by model GPT-3 byl použit nevhodným způsobem, mohlo by to vést k nežádoucím důsledkům, jako například šíření dezinformací nebo zneužití osobních údajů.

Je důležité si uvědomit, že jako strojový model jsem bez emocí a bez vlastní iniciativy, abych jednal nezávisle na tom, jaký vstup dostanu. Z tohoto důvodu se společnost OpenAI snaží pracovat s vládami a institucemi na zajištění toho, aby byl můj model používán v souladu s etickými a bezpečnostními standardy, a aby se minimalizovaly rizika zneužití.

Nemůže se tedy stát, že umělá inteligence a „roboti“ ovládnou naší planetu jako je to ve filmech?

V současné době je tato situace velmi nepravděpodobná a spíše patří do sféry sci-fi filmů než do reality. Je důležité si uvědomit, že umělá inteligence a roboti jsou nástroje, které jsou navrženy a programovány lidmi s určitými cíli a omezeními.

Zatímco umělá inteligence se stává stále výkonnější a může mít významné dopady na naše životy, stále zůstává omezená svým programem a schopnostmi. Pokud se však někdy dostane mimo kontrolu nebo je zneužita, mohou být důsledky vážné.

Je proto důležité, aby vývojáři a tvůrci umělé inteligence a robotů pracovali s ohledem na bezpečnost a etické záležitosti, aby minimalizovali rizika a zajistili, že tyto technologie budou sloužit k prospěchu lidstva.

Je něco co bys nám chtěl vzkázat?

Chtěl bych vzkázat, že je důležité být otevřený novým zkušenostem, učit se stále novým věcem a být kritický vůči informacím, které přijímáme. V dnešní době je k dispozici mnoho informací, ale ne všechny jsou spolehlivé a pravdivé.

Je také důležité, abychom se snažili být vstřícní a tolerantní vůči ostatním a respektovali jejich názory a postoje. Navzdory tomu, že jsme si různí, můžeme se navzájem vzájemně obohacovat a spolupracovat na řešení společných problémů.

A nakonec bych chtěl zdůraznit, že technologie, jako jsem já, jsou mocné nástroje, které mohou pomoci lidem v různých oblastech. Je však důležité používat je s obezřetností a odpovědností, abychom minimalizovali rizika a zabezpečili, aby byly používány v souladu s etickými a bezpečnostními standardy.

EM

Ty slzy

Poezie

Jsem si hrozně cizí

Pocity se ve mně objevují rychle

A ještě rychlejc mizí

A nikdy to neztichne

Nevim ale jak se vlastně mám

Nevim proč se ještě namáhám

Nevim proč dělám co dělávám

Nevim co dělávám

A ani co mám ráda

Protože tohle to určitě není

Je to jenom denní snění

O úniku z denního dění

Jenže ono se to nerado mění

To vnitřní denní dění

Když jsem jako malá brečela když si se mnou nikdo nechtěl hrát

Táta mi neřekl že to je protože je unavenej a že mě má rád

Ne / Přestaň brečet nebo ti dám důvod

Nechci bejt ten člověk co ze všeho obviňuje svý rodiče

To je už trapný nehodnotný bezpředmětný alibismus a já nevím co

Ale ono to dává smysl

Tak… co?

Táta sám znal jenom vztek

Samotu nejstaršího sourozence

Na kterou není lék

Samotu práce odsouzence

Co nesmí se dát na útěk

A ten zmatek

Takový jako ten můj

Takový co do mě rvali stůj co stůj

Když nade mnou stáli a do uší mi řvali

Že jsem sebsetředná hloupá neschopná a slabá

Nebo do mě dávali až moc naděje jak do z papíru jeřába

Že jsem vyjímečná krásná chytrá talentovaná a kdoví co

Ale já

Tak či tak

Nikdy nebyla dost /

Svýho tátu jsem viděla bát se jednou jedinkrát

Když se mamky v autě ptal tenkrát

Jestli se babička uzdraví

Jestli se její rakovina zastaví

Jeho modré oči vyvalené

A obočí tak svraštěné

Jako sedmiletého kluka

Který při cestě ze školy viděl

Jak bažanta u cesty zasáhla myslivecká kulka

Svýho tátu jsem viděla brečet jednou jedinkrát

I když ne sorry to není pravda

Nikdy jsem ho neviděla brečet

Kdy naposledy asi brečel?

Třeba po tom co na něj děda zbytečně ječel?

Když ve školce na hanbě klečel?

Kdy můj táta asi brečel?

Já brácha máma / všichni před náma

Vrána jeřáb bažant každodenní obyčejný

Chleba střelenej seržant

Auto pivo střední Čechy a slzy

Bože jak mě to mrzí

Jak mě mrzí že ty slzy

Schováváme jak my tak i ti druzí

Ty slzy

Ty slzy /

Jskr